Leven in lockdown XXXV: De koffie-economie

Ook al boerden bezorgfietsen in Amsterdam al vóór de lockdown beregoed, koffie bleef iets dat je niet liet bezorgen en maar mondjesmaat afhaalde. Want als je er dan vier euro voor neertelde, wilde je ook tenminste vier uur op de bijgeleverde gratis wifi tikken. En anders uitgebreid terplekke met je maatjes koffiedikkijken over je privéleven.
Wij Nederlanders zijn nu eenmaal weliswaar koffieleuten, maar ook zuinig én gezelligheidsdieren, dus koffie drink je samen, zittend in een knusse tent. Niet lopend, fietsend of staand in de openbare ruimte. Dat doen Amerikanen. Liefst met kartonnen emmers tegelijk.
Het is allemaal gaan verschuiven sinds samen zitten, vooral in openbare gelegenheden, het Nieuwe Roken is. Nu de horeca enkel open mag voor takeaway en bezorging, moeten de uitbaters creatief zijn en verandert om het andere horecapand in een koffieverkooppunt. Een tafel als barrière in de deuropening en je afhaalstek is in business.
En bij gebrek aan lunch- en dinermogelijkheden buitenshuis grijpen wij klanten onder lockdown maar al te graag het excuus van een afhaalbakkie troost aan om even de thuiswerkplek te kunnen ontvluchten.
Niet alleen de horeca heeft dit gaatje in de verder ingestorte markt ontdekt. Het koffievirus waart door de hele stad. Zelfs de bloemenzaak en kledingwinkel doen de drank nu on the side. Of op z’n Amerikaans: on the sidewalk.

Tekst & beeld: © Marjan Ippel, 2020
(foto: een Zuid-Koreaans meeneemkoppie)